Capitalism moral: O carte de responsabilitate socială în afaceri – și mult mai mult…

Capitalism moral: O reconciliere a interesului privat cu binele public, scrisă de profesorul american Stephen Young, Global Director al organizației Caux Round Table, este una dintre cele mai provocatoare lucrări din domeniul responsabilității sociale corporatiste (CSR).

Pregătirea teoretică a lui Young, specialist în dreptul afacerilor, și experiența profesorului american în domeniile dezvoltării economiilor emergente și relațiilor internaționale cu statele în curs de dezvoltare din Asia de sud-est oferă lucrării o anvergură rar întâlnită. Stephen Young ne propune nu atât o redefinire cât un nou mod de a înțelege capitalismul și economia de piață din perspectiva conceptului de responsabilitate socială corporatistă. Iar pledoaria sa pentru un capitalism moral este convingătoare, fiind susținută cu argumente nu doar economice, ci și de drept, culturale și chiar religioase.

lansare carte Steve

Capitalism moral este nu doar o carte de etică și responsabilitate socială în afaceri, ci, în egală măsură, o lucrare despre antreprenoriat și cultură organizațională, dreptul afacerilor, resurse umane și leadership, marketing și relații cu comunitatea. Inedită, poate, pentru publicul român, este o astfel de perspectivă sub care sunt privite afacerile: pentru Young, organizațiile comerciale, schimbul economic și tot ceea ce înseamnă administrarea unei companii, raporturile unei organizații comerciale cu clienții, angajații, partenerii de afaceri, comunitatea și competitorii, sunt nu doar activități comerciale ci acte specifice unei culturi. Deciziile de afaceri sunt acte născute sau determinate nu doar de rațiuni strict comerciale și de cerințele legale, ci șide valori, de tradiții, de obiceiuri locale, în general de spațiul cultural în care ne naștem și în care funcționăm.

 

Pentru Steve Young capitalismul moral nu este doar un set de standarde și bune practici în afaceri utile, ba chiar necesare pentru generarea unui profit sustenabil, ci, pur și simpu, o formă de cultură. O cultură a bunei administrări a unei organizații în relațiile sale complicate cu grupurile ei cointeresate (stakeholders). O cultură a producției, a creării de bunuri și servicii destinate nevoilor consumatorilor. O cultură a responsabilității față de client, față de consumatorul sau utilizatorul produselor sau serviciilor oferite pieței. O cultură a conducerii și motivării angajaților, o formă de conducere capabilă să inspire, să insufle curaj, loialitate, responsabilitate, dorința de a învăța, de a fi mai bun și de a crea. O cultură a onestității față de partenerii de afaceri și a competiției corecte și în spiritul legii. Și, nu mai puțin important, o cultură a administrării neagresive față de comunitate și față de mediu.

 

Prin anvergura ei, prin bogăția de informație, fapte și istorii din diferite tipuri de culturi de afaceri, prin limpezimea și puterea ei de convingere, Capitalism moral este o lectură necesară oricărui antreprenor, oricărui manager și, în general, oricui încearcă să înțeleagă piața și afacerile dintr-o perspectivă mai largă și mai vie decât cea oferită de manuale.

 

CUPRINS

PREFAŢĂ LA EDIŢIA ÎN LIMBA ROMÂNĂ: Capitalism moral în economiile emergente

  1. În căutarea eticii şi a responsabilităţii sociale pe drumul de la economia centralizată la economia de piaţă, de Mihaela Moga și Bogdan Diaconu
  2. Capitalismul moral este cea mai bună cale de dezvoltare a economiilor în tranziţie, de Stephen Young

Notă asupra ediției și traducerii

PREFAŢĂ LA EDIŢIA ÎN LIMBA ENGLEZĂ, de Stephen Young

Mulțumiri

Despre autor

Capitolul 1. Este, oare, posibil capitalismul moral?

Capitolul 2. Forme ale capitalismului

Capitolul 3. Capitalismul sălbatic: Supravieţuirea celui mai bun?

Capitolul 4. Capitalismul moral: A folosi interesul privat în slujba binelui public

Capitolul 5. Capitalismul moral şi sărăcia: Este, oare, sărăcia inevitabilă?

Capitolul 6. Caux Round Table, o pledoarie pentru capitalismul moral

Capitolul 7. Clienţii: Reper moral pentru sistemul capitalist de piaţă

Capitolul 8. Angajaţii: Simple rotiţe ale unui angrenaj sau agenţi morali?

Capitolul 9. Proprietarii şi investitorii: Exploatatori sau potenţiale victime?

Capitolul 10. Furnizorii: Prieteni sau duşmani?

Capitolul 11. Competitorii: Abolirea legii junglei

Capitolul 12. Comunitatea: Sporirea capitalului social

Capitolul 13. Arta de a conduce prin principii şi convingeri: Un pas înainte către

capitalismul moral

Capitolul 14. Capitalismul moral şi marea criză financiară din 2008

 

Capitalism moral: O reconciliere a interesului privat cu binele public, de Stephen Young, a apărut în decembrie 2009, la Editura Curtea Veche. Lucrarea reprezintă al doilea volum din colecția Responsabilitate socială în afaceri, inițiată de Bogdan Diaconu în parteneriat cu Editura Curtea Veche și Fundația Post-Privatizare.  Traducere, Prefaţă la ediţia în limba română şi note de Mihaela Moga şi Bogdan Diaconu. Volum îngrijit de Doru Someșan, director editorial non-fiction al Editurii Curtea Veche.