Bogdan Diaconu Moga
O serie de studii, rapoarte și analize realizate de către Parteneriatul pentru o Nouă Economie Americană / Partnership for A New American Economy pun în evidență impactul economic și social enorm creat prin afacerile fondate de către imigranții stabiliți în SUA și pledează pentru reformarea politicilor de imigrare în scopul sprijinirii acestora.
Iată, rezumate, câteva dintre datele furnizate în două dintre rapoartele Partnership for A New American Economy:
Parteneriatul pentru o Nouă Economie Americană „reunește peste 450 de primari și lideri de afaceri republicani, democrați și independenți ce sprijină reformele politicilor de imigrare care contribuie la crearea de locuri de muncă pentru cetățenii americani. (…) Membrii Parteneriatului înțeleg că
fenomenul imigrației este esențial pentru a menține productiviatea, diversitatea și flexibilitatea forței de muncă de care are nevoie America pentru a asigura prosperitatea generațiilor care vor veni.” (Open For Business: How Immigrants Are Driving Small Business Creation In the United States, August 2012)
Conform Raportului The ”New American” Fortune 500, realizat de către Partnership for A New American Economy, iunie 2011,
„De mai bine de două sute de ani, economia dinamică, liberă și deschisă a Americii a acționat ca un uriaș magnet pentru cele mai strălucitoare și creative minți din lume. Aceasta a devenit o tradiție americană. La fiecare generație, milioane de oameni talentați din întreaga lume își asumă riscul de a-și părăsi familiile căutându-și o viață mai bună pe meleagurile noastre. Iar economia americană a beneficiat enorm de pe urma strădaniei și creativității acestora.” (p. 1)
Examinând topul Fortune 500, o listă de companii reprezentative pentru economia Statelor Unite, acest raport scoate în evidență beneficiile aduse economiei nord-americane de către antreprenorii imigranți.
„An de an, revista Fortune realizează un clasament al celor mai performante companii americane în funcție de venituri. Companiile ce se regăsesc în acestă listă, precum Kraft, Ford, General Electric, Procter & Gamble, AT&T, Mattel, Google, McDonald’s, Heinz, Home Depot, Hertz, Estée Lauder, UPS, Boeing și Disney, sunt o dovadă a rolului de lider pe care îl joacă America pe piața globală.
Însă, cele mai importante dintre companiile amintite mai sus sunt, totodată, ceea ce numim firme „americane noi” – organizații fondate de către imigranți ori de către copiii acestora, acest lucru fiind valabil pentru peste 200 dintre cele 500 de companii din topul Fortune al anului 2010.
Acest raport analizează impactul pe care antreprenorii imigranți l-au avut asupra economiei noastre, asupra milioanelor de muncitori din, practic, toate domeniile de activitate, și asupra prosperității Americane. De asemenea, raportul atrage atenția asupra oportunităților pe care Statele Unite ar putea să le piardă dacă viitorii antreprenori de aiurea și-ar crea afacerile în alte țări – mai ales dacă ne menținem actuala politică de imigrare ce-i îndepărtează.”
Iată, succint, pricipalele rezultate surprinse în raport:
-
Peste 40% dintre companiile prezente în Top Fortune 500 au fost fondate de către imigranți sau copii ai acestora; 90 de companii din clasament sunt create de către imigranți, în vreme ce 114 firme sunt fondate de către copii ai imigranților
-
Companiile din topul Fortune 500 create de către imigranți ori copii ai acestora au generat peste 3,6 milioane de locuri de muncă în întreaga lume
-
Veniturile generate de către companiile din top fondate de către imigranți și copii ai acestora ajung la suma de 4,2 trilioane de dolari, depășind produsul intern brut al oricărui stat din lume cu excepția SUA, China și Japonia
-
7 dintre cele mai valoroase 10 branduri din lume aparțin companiilor americane fondate de către imigranți sau copii ai acestora; multe dintre cele mai importante branduri americane, precum Apple, Google, AT&T, Budweiser, Colgate, eBay, General Electric, IBM sau McDonald’s, au fost fondate de către imigranți sau copii ai acestora
-
Companiile din topul Fortune create de către imigranți acoperă o varietate de domenii de activitate din economia americană: de la industriile aerospațială și a apărării, la IT, distribuție cu amănuntul, căi ferate, asigurări, industria electronică ș.a.
Conform Raportului Open For Business: How Immigrants Are Driving Small Business Creation In the United States, August 2012,
-
La nivelul lui 2011, disponibilitatea imigranților de a iniția afaceri era de peste două ori mai mare decât cea a nativilor americani; astfel, rata inițierii de afaceri în rândul imigranților era de 550 de noi afaceri înregistrate lunar raportate la 100.000 de imigranți, în vreme ce la 100.000 de nativi americani, erau create 270 de noi afaceri lunar
-
Deși reprezintă 12,9% din populația SUA, imigranții au creat în 2011 28% dintre noile afaceri înregistrate
-
Deși, în genral, afacerile create de către imigranți sunt de mai mici dimensiuni decât cele inițiate de către nativi, impactul social și economic al acestora este imens; firmele deținute de către imigranți au adus în 2011 venituri de peste 775 miliarde de dolari
-
Imigranții au demarat peste 25% din afacerile din cele mai dinamice sectoate de activitate din SUA; în perioada 2007-2011, imigranții au fondat:
-
28,7% din noile afaceri din sănătate și sistență socială
-
25,4% din noile afaceri din servicii profesionale și de suport pentru companii
-
31,8% dintre noile firme din construcții
-
29,1% dintre afacerile din comerțul cu amănuntul
-
23,9% din noile firme din industria timpului liber și ospitalității
-
28,7% dintre afacerile din domeniul educațional
-
29,4% din noile firme din transporturi și utilități.
-
Aceste date, și numeroasele celelalte cuprinse în aceste rapoarte și aiurea, spun o mică parte din povestea celor plecați. Și sunt o lecție pe care un popor, precum cel american, ne-o oferă nouă, românilor, și celorlalte neamuri ce-și pierd oamenii cu milioanele prin lume. Aceste date ne arată, mai degrabă, cât de puțin știm și cât de puțin ne pasă nouă, celor din țară, de cei plecați. Este limpede, deși fenomenul emigrațiilor moderne bate binișor veacul, cunoaștem prea puțin impactul social și economic al acestuia. Este necesar să recuperăm poveștile dramelor individuale ale celor plecați. Și este nevoie să înțelegem emigrarea și imigrarea în toate dimensiunile lor, economică, socială și politică, locală, regională și globală, pentru ca la final să le putem spune celor plecați ce putem face noi pentru ei – înainte de a le cere să facă ei ceva pentru noi.
– – –
Citește și:
16 Iconic American Companies Founded by Immigrants
Open for Business: How Immigrants Are Driving Small Business Creation In the United States, raport realizat de către Partnership for A New American Economy, august 2012
Recent Comments